Czym jest content marketing, dlaczego jest taki skuteczny, jakie ma korzyści?
Content marketing to jeden z bardziej jakościowych sposobów promocji marki w internecie. Jest on alternatywą dla agresywnych kampanii reklamowych, czy banerów promocyjnych atakujących zewsząd odbiorców. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o marketingu treści, a także podpowiadamy, dlaczego warto reklamować się w taki sposób i jak to robić, aby podbić internet contentem.
Czym jest content marketing
Content marketing to jeden z licznych sposobów promocji marki w internecie, będący również jednym z najważniejszych typów digital marketingu, z którego możemy korzystać, chcąc promować się w sieci. Polega on na promowaniu się marki w internecie poprzez zamieszczanie jakościowych i wartościowych treści – poprzez które dana marka będzie odnajdywana. Zamieszczony content w internecie ma za zadania przyciągać osoby zainteresowane daną tematyką i sprawiać, że będą one zapoznawały się również z marką, która opublikowała daną treść.
Content marketing zakłada wykorzystywanie treści różnego rodzaju do zwiększenia widoczności naszej marki w sieci. Otrzymujemy wiele różnego rodzaju typów contentu od treści pisanych, poprzez graficzne, a na wideo czy interaktywnych skończywszy. Content możemy tworzyć zarówno samodzielnie, jak i zamawiać jego stworzenie w agencjach marketingowych lub bezpośrednio u copywriterów.
Content marketing najczęściej jest publikowany na własnych stronach internetowych np. blogach marek, a także w social mediach, na forach internetowych i w tych wszystkich miejscach, gdzie mogą gromadzić się osoby związane z daną tematyką.
Ta strategia marketingowa posiada wiele zalet i korzyści w porównaniu z innymi sposobami reklamy internetowej. Możemy wykorzystywać ją bez względu na to, w jakiej branży działamy, jak dużą marką jesteśmy, a także jakie cele chcemy osiągnąć.


Dlaczego marketing treści jest tak skuteczny
Mówiąc o content marketingu, przede wszystkim powinniśmy powiedzieć również o tym, dlaczego jest on aż tak skuteczny i staje się coraz popularniejszym sposobem promocji marki.
Przede wszystkim publikowane jakościowego contentu staje się coraz bardziej zauważalne przez wyszukiwarkę Google i jest korzystne ze względu na SEO. Wyszukiwarka docenia coraz mocniej wartościowe treści przydatne dla użytkowników i promuje je niezależnie od tego, gdzie są publikowane. Jeśli zatem promujemy się poprzez dodawanie wartościowych artykułów lub postów nasz profil na Facebooku, strona internetowa, czy inne publikacje będą wysoko pozycjonowane w wyszukiwarce Google. Content jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych podczas pozycjonowania, a więc jeśli dodajemy jakościowe treści, będą one mocno promowane w Google. Sprawia to spore zainteresowanie naszymi treściami, które docierają do bardzo dużego grona odbiorców. Jeśli zatem publikujemy jakościowe i wartościowe treści, nawet gdy nie znamy się na pozycjonowaniu, są one wspierane i promowane przez wyszukiwarkę Google, która często i chętnie proponuje je swoim użytkownikom. Wyszukiwarka Google posiada również wiele zaawansowanych algorytmów oceniających takie treści, a więc nie musimy znać się na SEO i być specjalistami od optymalizacji, a tworząc jedynie wartościowe treści, możemy być wspierani w reklamie przez wyszukiwarkę Google.
Drugim powodem, dla którego publikowanie jakościowych i wartościowych treści w internecie jest bardzo skutecznym sposobem reklamy, jest zwiększająca się świadomość odbiorców. Odbiorcy coraz częściej żądają od marek publikowania wiedzy pod różną postacią. Klienci chcą otrzymywać nie tylko puste przekazy reklamowe zachęcające ich do skorzystania z danej oferty, ale i przydatne informacje, które pomogą im korzystnie wybierać produkty oraz usługi. Jakościowy content jest zatem bardzo dobrze postrzegany i staje się co popularniejszy. Jeśli zatem będziemy publikowali przydatne treści w internecie, z pewnością nie umkną one uwadze odbiorców.
Content marketing jest również skutecznym sposobem digital marketingu, gdyż można stosować go stosunkowo prosto na bardzo dużą skalę. Możliwe jest również skalowanie tego sposobu promocji, co sprawia, że bardzo łatwo możemy docierać do ogromnej grupy odbiorców. Ci będą dodatkowo targetowani ze względu na tematykę treści, a także miejsce publikacji contentu. Dzięki temu już tylko i wyłącznie siłą publikacji, docierając do bardzo dużego grona odbiorców, będziemy pozyskiwali spore ilości klientów oraz osób obserwujących naszą markę. W tym przypadku ilość również ma znaczenie, gdyż niezależnie od typu publikacji pewna część osób, która otrzyma nasze treści stanie się naszymi obserwatorami.

Plusy i zalety content marketingu
Pierwszym plusem content marketingu przede wszystkim jest pasywność tego sposobu reklamowania się w internecie. Jeśli stworzymy daną treść i opublikujemy ją w internecie, pozostanie ona w niej przez bardzo długi czas i będzie pozyskiwała dla nas odbiorców przez wiele miesięcy, a nawet lat. Sprawia to, że za raz włożony wysiłek w publikację contentu, będziemy otrzymywali profity regularnie przez bardzo długi okres. Popularność contentu co prawda może regularnie maleć, ale nadal treści będą przynosiły do naszej marki klientów oraz fanów i osoby obserwujące.
Wdrażając content marketing, możemy również bardzo prosto zbudować szeroką pulę contentu w internecie. Tworząc treści pod kątem content marketingu, nie musimy skupiać się na jej autentyczności. Oznacza to, że możemy stworzyć jeden tekst lub filmik, a następnie opublikować go w dużej ilości miejsc — np.na naszym blogu, w mediach społecznościowych, na YouTube itd. Wykorzystując dużą ilość tekstów lub innych treści dość prosto będziemy mogli zbudować bardzo szerokie portfolio, które będzie przynosiło nam profity przez bardzo długi czas. Jest to niewątpliwie sporym plusem w porównaniu z np. kampaniami reklamowymi lub innymi krótkotrwałymi działaniami, które co prawda pomagają pozyskiwać nowych klientów, ale nie dają nam żadnych profitów w przyszłości.
Content marketing to również oprócz pozyskiwania klientów kwestie wizerunkowe. Marketing treści jest jednym z najlepiej postrzeganych typów marketingu przez odbiorców. Odbiorcy, natrafiając na taki przekaz reklamowy, cieszą się wręcz z odnalezienia wartościowej treści. Odbierają zatem naszą marką przynajmniej neutralnie lub pozytywnie. Dzieje się tak również ze względu na targetowanie przekazu reklamowego, który prezentowany jest głównie osobom zainteresowanym daną kategorią tematyczną. To wszystko przekłada się na budowanie pozytywnego wizerunku naszej marki w sieci. Pozyskując klientów, możemy zatem budować pozytywny wizerunek, dzięki czemu w przyszłości wiele osób wybierze naszą markę tylko dlatego, że będzie już ją kojarzyło z przydatnych i wartościowych publikacji.
Content marketing jest bardzo łatwym sposobem marketingu internetowego, który możemy wdrożyć samemu. Możemy wykorzystywać go zarówno będąc “amatorami” w dziedzinie reklamy lub korzystać z jego wszystkich zalet, gdy jesteśmy profesjonalistami i szukamy sposobu reklamowego z potencjałem. Oznacza to, że jest to elastyczny sposób reklamowy umożliwiające promowanie się niezależnie od tego, czy jesteśmy osobą prywatną, czy marką, a także, w jakiej branży działamy i na jak dużą skalę chcemy się reklamować. Content marketing możemy wdrożyć samodzielnie, poświęcając jedynie niewielkie ilości czasu czy budżetu w niezobowiązujący sposób, ale możemy również przeznaczać na niego bardzo duże środki, a także działać da dużą skalę, pozyskując sporą liczbę odbiorców.
O czym pamiętać, wdrażając content marketing
Chcąc reklamować się poprzez content marketing, musimy pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Ogólnie jest ich bardzo dużo, ale istnieje kilka elementów, na które należy zwrócić szczególną uwagę, gdyż to właśnie one decydują o powodzeniu naszych działań promocyjnych i mogą zarówno bardzo pomóc nam w promowaniu się w sieci lub znacznie utrudnić to zadanie.
Przede wszystkim powinniśmy stawiać na jakość publikowanych treści. Muszą być one zoptymalizowane pod kątem SEO czyli wyszukiwarek internetowych, które mogą je następnie promować w internecie. Muszą być też dostosowane pod kątem UX, czyli user experience. Jest to optymalizacja treści pod kątem użytkowników, aby były one łatwe i przyjemne w przyswajaniu. Treści takie powinny być zatem sformatowane, bezbłędne, a także prezentować ciekawe tematy dobrane odpowiednio do grupy docelowej. Powinny mieć również linkowanie wychodzące do innych treści tego typu np. innych naszych artykułów, a także ciekawe elementy rozszerzające daną treść, takie jak zdjęcia, grafiki, infografiki czy nawet podcasty.
Powinniśmy również publikować treści regularnie. Jeśli chcemy działać profesjonalnie w ten sposób, powinniśmy przyzwyczaić odbiorców, że treści będą pojawiały się w regularnych odstępach czasowych, tak aby wracali oni i zapoznawali się z nowymi tekstami. Najlepiej, w tym celu wybrać konkretne dni tygodnia, a także konkretne pory dnia i publikować w nich teksty lub innego rodzaju content. Możemy wykorzystywać również narzędzia do publikacji o konkretnych godzinach, ale nie musieć samemu być zalogowanym do internetu w tym czasie i publikować treści ręcznie.
Ciekawą podpowiedzią może być również wykorzystywanie oryginalnych form contentu. Będą to materiały audio np. podcasty czy transmisje live oraz zdjęcia i filmy 360 stopni. Content tego typu będzie przyciągał już tylko ze względu na oryginalną formę.
Przy content marketingu warto wykorzystywać również niecodzienne formy publikacji. Możemy wykorzystywać np. influencer marketing, czy artykuły sponsorowane i publikować content w zamian za opłatę w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach – dużo atrakcyjniejszych, niż te dostępna za darmo. Możemy też zorganizować w obrębie publikowanych treści konkursy, zagadki, a także inne angażujące odbiorców eventy.
Jeśli samodzielnie nie znamy się na digital marketingu, warto zlecić prowadzenie content marketingu profesjonalnej agencji SEO. Na rynku działa ich bardzo dużo, a agencje interaktywne specjalizują się nawet w tego typu działaniach. Agencje mogą często dużo efektywniej i skuteczniej od nas przeprowadzić kampanie a my nie będziemy musieli samodzielnie zajmować się tworzeniem treści i ich dystrybucją.